Trenčanom o Trenčíne
Stránky Ing. Vojtecha Brabenca z Trenčína.

Posledná zmena [MM/DD/RRRR] =

Cviky pre hlavu.

Ak nedávame mozgu potrebnú záťaž často, tak zlenivie a stav jeho funkcií sa zhorší. Problém nastáva, keď nemusíme robiť nič. Jednoduchým precvičovaním mozgových funkcií je možné nielen zlepšiť si pamäť aj ďalšie mozgové funkcie do vysokého veku, ale azda aj predchádzať vzniku či rozvoju neurologických ochorení (Alzheimer, ...). Pravidelné precvičovanie pamäti a pozornosti pomáhajú vytvárať nové nervové spoje a zlepšuje spoluprácu medzi jednotlivými štruktúrami mozgu. Cvičte cvičenia na rozvoj pamäti: = Farebné slová Napíšte si názvy farieb, ale písmená dajte inej farby. Potom (v rôznom premenlivom poradí) nahlas vyslovujte nie to napísané slovo, ale farbu, ktorou je napísané. = Schulteho tabuľka Nakreslite tabuľku 7x7 štvorcov a do nej choticky napíšte čísla od 1 do 25, potom zmeňte farbu písma a do zostávajúcich voľných štvorčekov choticky napíšte čísla od 1 do 2. Tabuľku si dajte ďalej od seba tak, aby ste nehybným pohľadom pokryli celú tabuľku. Uprite pohľad na stred tabuľky a nehýbte pohľadom, a čítajte čísla len jednej farby postupne ako idú za sebou, a to čo najrýchlejšie - usilujte sa dosiahnúť 10s. = Cvičenie s prstami Prostredníkom a prsteníkom jednej ruky ukážte písmeno "V", na druhej ruke palec a prsteník spojte ako písmeno "O". Vymieňajte písmená na oboch rukách čo najrýchlejšie a súčasne. = Dvojručné súčasné kreslenie Obidvomi rukami súčasne kreslite na papier jednoduché ale rozdielne znaky: kruh a trojuholník; tiež rozdielne písmená. = Sústavu cvičení mozgu vyvinul neurológ Lawrence Katz; námety jeho kníh: - bežné každodenné činnosti (napr. čistenie zubov, česanie, ) robte opačnou rukou, - bežné každodenné činnosti (napr. čistenie zubov, česanie, ) robte so zatvorenými očami; - meňte cesty, ktorými pravidelne chodievate; - pri sledovaní filmu vypnite zvuk a podľa gest hádajte, o čom hovoria. = hrajte Kimovu hru: pred osobu sa na stôl rozloží okolo dvoch desiatok jednoduchých predmetov (alebo ich obrázkov), určitý čas (povedzme okolo dvoch minút) ich smie pozorovať aby si ich zapamätala - potom sa predmety skryjú a osoba napíše predmety, ktoré si zapamätala. Môžete si určiť aj iné čísla. Vyhodnocujte podľa počtu: správne ako plus, príp. aj nesprávne ako mínus. = hrajte Setonovu hru: na (jednofarebnú) tabuľku 5 x 5 políčok sa nepravidelne rozmiestni päť bledých kamienkov a päť tmavých kamienkov. Potom sa to ukáže skúšanej osobe na päť sekúnd a zakryje sa. Skúšaná osoba má za úlohu na papier nakresliť rozloženie bledých aj tmavých kamienkov na tabuľke. Môžete si určiť aj iné čísla. Vyhodnocujte podľa počtu: správne ako plus, príp. aj nesprávne ako mínus. = Kontrolujte: Niekoľko jednoduchých vecičiek, ktoré sú bežnému človeku ľahučké, ale neurologické ochorenie ich znemožňuje: - postavte sa, zatvorte oči, koniec ukazováka si priložte na špičku nosa; - postavte sa ku stolu, kde je pohár s vodou; zatvorte oči, uchopte pohár a napite sa z neho, pohár postavte naspäť. - na papier nakreslite hodinový ciferník s číslami, potom - na hodinový ciferník dokreslite ručičky v polohe ukazujúcej vopred určený čas, napr. pol dvanástej, štvrť na osem, a pod. = Hľadajte rozdiely v množstve rovnakých obrázkov je jeden, ktorý sa od ostatných líši nejakou maličkosťou - nájdite ho (16x):

















Nižšie je prípadná reklama poskytovateľa: